حتما تا بحال نام بیماری پمفیگوس و پمفیگوئید به گوشتان خورده است. این دو بیماری بیماری های مزمن و اتوایمیونی هستند که علائم اولیه آنها زخم های دردناک دهانی است، پس نقش دندانپزشکان در تشخیص به موقع این بیماری ها بسیار مهم است.
پمفیگوس ولگاریس (PV) و پمفیگوئید غشاهای مخاطی (MMP) پروتئین هایی را هدف قرار می دهند که سلول های اپیتلیال پوست یا مخاط را در کنار هم نگه می دارند. وقتی به این پروتئین ها حمله شود، تاول بوجود می آید و به دنبال آن زخم های متعدد و مزمن در پوست و مخاط مانند دهان ایجاد می شوند. این بیماران معمولا اظهار می کنند که خوردن کاهو برایشان مانند خوردن خرده شیشه است. غذای این افراد معمولا به غذاهای بسیار ملایم یا حتی اسموتی ها محدود می شود.

هر دو بیماری عمدتا در سنین بین 40 تا 70 سال بروز می کنند گرچه در هر سنی می توانند بوجود آیند. اگر دندانپزشکان در دهان بیمار به زخم های متعددی برخوردند که قبلا به شکل تاول بوده، زخم هایی که یا خوب نمی شوند یا خوب شدنشان خیلی طولانی است و زخم های مشابه در خارج از دهان، باید به PV و MMP شک کنند و بیمار را به جراح دهان ارجاع دهند تا از زخم ها بیوپسی بگیرد زیرا تنها راه تشخیص قطعی است.
این بیماری ها مسری نیستند اما درمان هم نمی شوند، فقط می توان علائمشان را کنترل کرد که این کار با مصرف استروئید های خوراکی و موضعی با دوز بالا امکان پذیر است.
آنچه مهم است تشخیص سریع و به موقع بیماری ها است زیرا هر چه دیرتر تشخیص داده شوند بیمار درد و ناراحتی بیشتری را تجربه کرده، زخم هایش بیشتر و وسیع تر می شوند و کنترل علائمش سخت تر. این بیماران به تدریج دچار کاهش وزن، اضطراب و افسردگی می شوند پس بهتر است دندانپزشکان از علائم دهانی این بیماری ها آگاه باشند زیرا اولین کسانی هستند که می توانند این بیماری ها را به موقع تشخیص دهند.