سردرد های پشت گوش چه هستند و چه معنایی دارند؟ (قسمت اول)

دلایل متعددی برای این سردرد ها وجود دارند اما خوشبختانه با درمان های مناسب از بین می روند. گرچه سردرد یافته بسیار شایعی است اما سر دردی که در ناحیه پشت گوش بوجود می آید تقریبا نادر است. دلایل این سردرد از آسیب به اعصاب تا مشکلات دندانی متغیر هستند. آنچه مهم است این است که کلید درمان، تشخیص صحیح عامل سردرد پشت گوش است.

شایعترین این دلایل عبارتند از:

1- نورآلژی اکسیپیتال: این مساله شایع ترین دلیل سردرد پشت گوش است. این حالت زمانی اتفاق می افتد که اعصاب اکسیپیتال یا اعصابی که از بخش فوقانی نخاع به سمت جمجمه می آیند آسیب ببینند یا ملتهب شوند. افرادی که به این نوع سردرد تیز در پشت گوش مبتلا هستند اغلب آن را با میگرن یا سایر سردردها اشتباه می گیرند. اکثر افراد مبتلا به نورآلژی اکسپیتال آن را دردی مزمن توصیف می کنند که حالت ضربان دار و سوراخ کنندگی دارد. حتی ابراز می کنند که انگار در ناحیه بالای گردن، پشت سر و پشت گوش به آنها شوک الکتریکی وارد می شود. این نورآلژی عمدتا به علت ایجاد فشار یا آسیب به اعصاب اکسیپیتال بوجود می آید و بصورت تیپیک در یکطرف سر دیده می شود.
2- ماستوئیدیت: همان عفونت استخوان ماستوئید است که درست پشت گوش قرار گرفته است. این عفونت بیشتر در کودکان دیده می شود تا بزرگسالان و معمولا بدون هیچ عارضه خاصی به درمان پاسخ می دهد. ماستوئیدیت معمولا با درد پشت گوش، تب، ترشح از گوش سمت مبتلا، احساس خستگی و کم شدن یا از بین رفتن موقت شنوایی در گوش سمت مبتلا همراه است.
3- مشکلات مفصل گیجگاهی فکی: مفاصل گیجگاهی فکی هم می توانند دچار درد و التهاب شوند. گرچه افراد در چنین موردی درد را هم در پشت گوش و هم در فک خود حس می کنند اما گروهی هم این مشکل را فقط بصورت سردردهای پشت گوش تجربه می کنند. دلایل مختلفی را می توان برای مشکل مفصل گیجگاهی فکی نام برد که از آن میان استرس، سائیدن دندان ها روی هم (براکسیسم)، آرتریت و از بین رفتن هماهنگی بین فکین از بقیه شایع تر هستند.

علائم بر حسب علت متغیر هستند:
نورآلژی اکسیپیتال دردی است شدید که در پشت گوش و بالای گردن حس می شود. معمولا از گردن شروع شده و به طرف بالا و پشت گوش حرکت می کند. دوره های متناوب درد بصورت شوک الکتریکی حس می شود.
ماستوئیدیت با علائم عمومی مانند تب و خستگی همراه است.
بیماری های مفصل گیجگاهی فکی علاوه بر سردرد در ناحیه پشت گوش با درد و مشکل در فک ها همراه شده است.

سایر علائم سردردهای پشت گوش:

1- درد یکطرفه یا دوطرفه در سر
2- حساسیت به نور